Ko Tao! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Josine en Carmen van Kesteren en Visscher - WaarBenJij.nu Ko Tao! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Josine en Carmen van Kesteren en Visscher - WaarBenJij.nu

Ko Tao!

Door: Josine

Blijf op de hoogte en volg Josine en Carmen

10 Augustus 2008 | Thailand, Bangkok

Nou lieve mensen thuis, jullie hebben een hoop te lezen| Eerst Carmen's beknopte stukje tekst over Ko Phi Phi, nu ga ik een korte beschrijving geven van het paradijsje Ko Tao.

We kwamen hier aan (met de nachtferry, waar je gezellig op een matras lag met allemaal mensen die je niet kent, toeristen aan de ene kant, locals aan de andere) om half 7 's ochtends, en het enige waar we behoefte aan hadden was een bed en een plek voor onze spullen. Helaas is Ko Tao nogal prijzig, behalve als je een duikcursus boekt. Wij waren in 1e instantie alleen maar van plan om een discoveryduik te doen, maar uiteindelijk zijn we overstag gegaan en hebben we een open water diver cursus geboekt, waarmee je een brevet krijgt waarmee je over de hele wereld mag duiken!
Kost hier in vergelijken met andere plaatsen niks, helaas voor onze wel een grote hap uit ons budget (ongerekend zo'n 200 euro) ' S middags begon onze theorie cursus, waarbij we anderhalf uur lang aan de buis gekluisterd waren bij de uiterst interessante PADI introductie films. Aan het eind lag zo'n beetje iedereen met zijn of haar
hoofd op tafel te genieten van de airco die het klaslokaal ons bood.

Goed, met al deze extra wijsheid gingen wij uit eten met onze theorieboeken om ons eens goed te verdiepen in de wereld van het duiken. (je krijgt namelijk ook een examen!) Na een tijdje waren we het zat en hebben we ons naar het strand begeven voor een lekker biertje en een fijne vuurshow. Deze mannetjes waren veel beter dan in Ko Phi Phi! Wat een capriolen halen ze uit! In het begin denk je nog wel eens als ze maar niet te dicht in de buurt komen, straks gaat het nog fout, maar na onze ervaringen in Ko Phi Phi voelde we ons zelfverzekerd genoeg om op de voorste rij neer te ploffen. Deze mannen zijn professionals, ze zouden het toch nooit doen als het ooit fout zou gaan? Wel dus. Op een moment dat ik ff niet oplette besloot meneer om de vuurstok uit zijn handen te laten glippen en op ons neer te laten dalen. Ik krijg hem recht in mijn gtezicht, Carmen op haar been. Gelukkig viel het allemaal mee, ik was alleen bedekt in de wasbenzine en had een schram op mijn wang, Carmen een zwarte streep op haar been. Na een heleboel welgemeende excuses en een boel gratis bier waren we het voorval weer vergeten (tot op het moment dat ik 's ochtends in de spiegel keek en er weer aan herinnerd werd)

Goed, toen gingen we dus duiken. Na een ochtendje theorieles gingen we met een erg schommelende boot richting de plek waar we ons te water gingen laten. Zuurstoftankje om en plons, het water in. De eerste dag hebben we alleen skills geoefend, zo van doe je masker eens af onder water en zet hem dan weer op, succes met het water wat er dan in komt. De dag erna gingen we er dan echt voor, 12 meter diep was de 1e duik! Ik was al vrolijk op de bodem, Carmen kon helaas niet zover komen, ze kon haar oren niet klaren. De eerste duik moest ze dus op de boot blijven. 2e duik ging gelukkig wel goed!
Het is echt een hele ervaring, dat duiken. Het is zo'n andere wereld! De dag erna zijn we 18 m diep gegaan, wat ook helemaal super was! Gelukkig ging het met onze beide oren goed, aangezien ik ook bekend sta om nogal eens pijn te hebben in een vliegtuig. Maar dankzij het geduld van onze geweldige instructrice Helen zijn we allemaal zonder pijn en druk beneden gekomen.
Verder hebben we natuurlijk mooie visjes en koraal gezien, en vanaf de boot zelfs een zeeschildpad!

Het duiken vinden wij dus helemaal fantastisch! Dat komt ook mede door onze leuke groep en geweldige instructrice! We hebben ons examen ook gehad en we zijn met meer dan een 9 geslaagd. We hebben dus ons Divers License! Wij zijn ook min of meer over gehaald om de Advanced cursus te gaan doen, waarbij je tot 30 m gaat en nog eens 5 duiken gaat maken, waaronder een nachtduik! We hadden niet gedacht dat we het zo leuk zouden vinden, of dat we zo lang op Ko Tao zouden blijven, maar het is hier echt een paradijs! We zitten hier nog wel een paar daagjes! Ko Phangan kan wel wachten!

Gister zijn we met de hele groep uitgegaan, eerst naar een ladyboyshow (hoort bij de Thaise cultuur) toen naar een strandfeest bij LotusBar. Helemaal leuk, was echt een geweldige avond waarbij Helen (de instructrice) hem nogal voelde hangen en wij haar richting haar huis moesten brengen!

Maar goed, vandaag dus een dagje vrij en morgen gaan we voor de Advanced Open Water Divers! Jullie horen wel hoe dat is gegaan, en hoe we ons richting Ko Phangan gaan begeven voor de beruchte Full Moon Party!

Liefs ons!

• 11 Augustus 2008 - 08:28

Frans Van Kesteren:

Lieve meiden,

fantastisch jullie verhalen. Blij dat alles goed gaat.
    Wij zijn net terug uit Frankrijk en hebben een fantastische tijd gehad.
    Nog veel plezier.

• 11 Augustus 2008 - 09:30

Jeannet:

Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie Divers licens. Jullie hadden vast nooit gedacht dat je in de vakantie nog over de boeken gebogen zouden zitten. Klinkt als een heeeeele zware cursus. Weer een papiertje op zak. Je weet maar nooit waar het nog eens van pas komt. Heel veel plezier bij jullie volgende duikcursus. Zal vast prachtig mooi zijn, zo diep te kunnen duiken. Hopelijk houden jullie geen fraaie littekens (of tattoos) over aan deze reis.

Liefs van Jeannet

• 11 Augustus 2008 - 15:26

Carmen:

ps: zie ook het vorige verhaal voor als je het nog niet gezien had;)

• 12 Augustus 2008 - 05:34

Aletta:

Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie brevet.
    Super hoor.