Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Josine en Carmen van Kesteren en Visscher - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Josine en Carmen van Kesteren en Visscher - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Carmen!

Blijf op de hoogte en volg Josine en Carmen

21 Juli 2008 | Laos, Luang Prabang

Na 3 dagen reizen zijn we dan eindelijk aangekomen in Laos!

Vrijdagavond zijn we met een busje naar Chiang Kong (vlakbij de grens van Laos) gereden en we kwamen daar rond 5 uur 's nachts aan. We hadden de mogelijkheid om een kamer te huren daar, maar omdat we om 7 uur al gingen ontbijten had dat weinig nut.
We moesten wachten totdat we naar de grens gebracht zouden worden, daarna zouden we op een boot naar Luang Prabang gaan.
Onze bootreis zou twee dagen duren. We konden ook kiezen voor een speedboat, die zou er zijn in 6 uur. Maar die had geen dak, en de slow boat had dat wel. We waren allang blij met ons dakje in verband met de regen.. Er waren ook zes Fransen die de speedboat hadden geboekt en die moesten dus in de regen, met hun bagage, zes uur lang varen. Dat vonden we wel humor. Zo zie je maar weer, haastige spoed is zelden goed!
We hebben onze tijd gedood met trick-tracken en kaarten. Veel meer dan dat konden we ook niet doen, het regende de hele tijd al keihard, dus we waren genoodzaakt om ergens onder een afdakje te gaan zitten.

Rond 8 uur zouden we naar de grens gaan. Het regende nog steeds, dus we waren bepakt en bezakt, onder een regenponcho. En we waren moe en chagrijnig omdat dat inmiddels de tweede dag was dat het zo hard regende.

Toen we de grens over waren, moesten we nog een uur wachten op het busje die ons zou brengen naar de slow boat, waarmee we in Luang Prabang zouden aankomen.
Afijn, het duurde allemaal veel te lang en we waren het goed zat.
En Josine was inmiddels zeiknat, omdat het dakje van het busje lekte en het zat allemaal niet echt mee.

Over de boot heb ik weinig te vertellen, het duurde land, we zaten er van 10 tot 17 op.

Daarna kwamen we aan in een dorpje, genaamd Bag Peng, waar de de nacht zouden doorbrengen. De oever was bezaaid met mensen, vooral veel kinderen, die ons een guesthouse wilden aansmeren. We hoorden van alle kanten 'hot shower', 'nice room', 'fan' en dat soort dingen. Uiteindelijk hadden we dan een heel goedkoop guesthouse gevonden samen met twee Ieren, Paul en Adam, die we op de boot hadden leren kennen.
Het kostte 30.000 kip (Ja ze betalen hier met kip;)) = 120 baht = ca. 2,5 euro. Omrekeken hier is erg moeilijk, 1 euro is 12000 kip ofzo..

Voor de zoveelste keer uit eten geweest, dit keer dus met Paul en Adam en toen we teruggingen naar het guesthouse was het overal donker op straat en verlaten. In ons guesthouse brandde ook geen enkel lichtje. Dat was ook niet zo gek, want later hoorden we dat er geen elektriciteit was vanaf 2230. Lekker dan. Geen licht, geen warm water, geen ventilator.. We voelden ons redelijk opgelicht, maar goed, het was ook absoluut niet duur en we konden de humor er ook nog wel van inzien na een tijdje. Het was in elk geval een leuke avond en we zijn fijn gaan slapen, want we waren wel moe.

De volgende dag probeerden we het licht aan te doen, we moesten douchen en de backpack inpakken, maar het licht deed het nog steeds niet! We hoorden dat ze pas weer elektriciteit hadden om 1800. Dus moesten we in het donker inpakken. Niet echt handig allemaal.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, we hebben nog een dagje op de boot gezeten en we zijn nu in Luang Prabang. Het zonnetje schijnt inmiddels weer, we hebben een goed guesthouse en we hebben het hier wel naar ons zin.

We gaan zo even ontbijten en daarna gaan we fietsen huren met Adam en Paul om een beetje rond te kijken hierzo.

Over een paar dagen gaan we verder reizen naar het zuiden, naar Vang Vieng, waar het ook heel leuk schijnt te zijn..

O ja, gister gingen we op zoek naar een leuk terrasje of een leuk cafeetje en toen werden we ineens geroepen door Olijf en Kippie, de Nederlandse meisjes waar we mee zijn opgetrokken in Ayuthaya! Dat was heel leuk natuurlijk en vanavond gaan we met Paul en Adam en met Olijf en Kippie uit eten! Leuk leuk leuk:D

Nou jullie horen gauw weer van ons!

Groetjes van Carmen (en natuurlijk ook van Josine)

• 21 Juli 2008 - 06:24

Lana:

Hee Josine!

Ik zag je site via hyves, leuk joh! Klinkt allemaal erg bekend :D Ik ben nu sinds vrijdag weer terug, leuk om nu weer mee te kunnen genieten met jullie verhalen! En als je nog tips wil, lanaveldhuis.waarbenjij.nu ;) Heel veel plezier nog!!

• 21 Juli 2008 - 20:53

Dirk:

Ha die Carmen en Josine
    Leuk om te zien hoe jullie daar in het verre oosten van plaats naar plaats gaan. En de regen? Ach, hier komt het ook met bakken uit de lucht. Vanaf morgen zal het weer iets beter worden en achter in de week zelfs weer richting 28º.
    Op de TV zagen we nog een uitzending van Editie NL.
    Zij zoeken personen die een kaartje willen sturen uit een ver land om zo te zien hoe lang de post onderweg is. Net iets voor jullie.
    Het adres: Editie NL, Postbus 15000, 1200 TV Hilversum.
    Wel even op het kaartje de daum van verzending zetten !!
    (en natuurlijk een leuk verhaaltje)
    Ik hoop dat jullie nog veel avonturen meemaken met natuurlijk erg veel mooi weer :)
    groetjes en tot schrijfs/bels/SMS.
    papa

• 21 Juli 2008 - 22:48

Gera:

lieve meiden,
    ik ben blij met jullie verhalen en fijn dat jullie het zo naar het zin hebben daar.
    liefs mam/Gera

• 22 Juli 2008 - 13:03

Jeannet:

He avonturiers,

wat schrijven jullie ontzettend leuke verhalen. Die bloedzuigers bij Josine, Ik kan me goed voorstellen hoe jullie daar hebben staan gillen.
    Hopelijk blijft het daar nou eens een poosje droog. Geniet ervan.

Liefs Jeannet

• 23 Juli 2008 - 21:30

Diana:

He lieverds,

Leuk hoor alles wat jullie meemaken! Ben blij voor jullie dat 't droog is en dat jullie leuke mensen ontmoeten. Nou, geniet nog maar weer en tot de volgende keer. Nu is het hier ook mooi weer gelukkig! dikke kussssssssss, Diana

• 26 Juli 2008 - 19:06

Marietje:

Hallo Dames,
    Wat maken jullie veel mee daar in het verre oosten,regen geen licht maar toch ook leuke dingen.En leuke mensen,ik zou zeggen geniet er nog lekker van samen.

Groetjes Marietje